Специалности Художествена керамика
Художествена керамика
Изучаването на дисциплината „Художествена керамика‘’ има за цел да даде необходимите знания на учениците за пълния цикъл на изработка от проектирането до изпълнението на крайния продукт, както и за произхода и развитието на керамиката от древността до наши дни. Дисциплината е неделимо единство от теоретични знания, практически умения и навици.
Цели
- Формиране на естетическо отношение, пластична култура и изграждане на технологични и професионални умения при работа с керамичния материал .
- Съхраняване на националните традиции в областта на художествените занаяти и опознаване богатото културно наследство.
- Адаптивност към съвременни и алтернативни форми на обучение в областта на изкуствата.
- Прилагане на законите и принципите на формообразуване на дадения предмет‘
- Съобразяване с технологичните изисквания при работа с различни керамични материали .
- Изграждане на обемно пространствена или плоскостно декоративна форма съобразно конкретната задача.
- Усвояване на различни техники и способи за работа с керамичните материали
Обучение
Курсът на обучение завършва на петата година с полагане на Държавен изпит за придобиване на степен на професионална квалификация. Изпитът се провежда в две части – по теория на професията и по практика на професията. Практическият изпит се формулира като дипломна работа по заявка на ученика, с писмена обосновка за качествата и достойнствата на представените проекти и изпълнение в материал.
Часовете се провеждат в специализирани ателиета и работилници, като включват теоретични и практически занимания. Учебният процес се онагледява с богата литературна колекция, материали от електронната библиотека на всеки преподавател, както и с образци, чертежи, фотоси и проекти от архива на специалността.
Запознаването с предмета ,,Художествена керамика” се осъществява чрез постепенно изучаване и пластични особености на керамичното проектиране и формоизграждане, което включва следните основни задачи:
- Запознаване със специалността ,,Художествена керамика”, традиции и историческо наследство. Видове материали в керамиката
- Запознаване със закономерностите на проектиране и изграждане на керамичните предмети и форми. Особености и правила на керамичната композиция . Стилизация и проектиране в дадена плоскост , цветови решения .
- Запознаване с най-важните техники и технологични особености при изграждане на керамичните форми и съдове – фуршова техника, платки, източване, пресоване отливане
- Поставяне на подходящи задачи за разкриване творческите възможности на учениците.
VIII клас
- основи на композицията
- композиция с геометрични форми
- основни принципи на стилизацията
- техника на работа с темперни бои
- техника на работа с пластична керамична маса
IX клас
- техника на ангобна декорация
- проектиране, изграждане и декориране на функционална и нефункционална форма
Обучението по керамика в ІХ-ти клас е насочено към формоизграждане и декоративно оформяне на точени или градени керамични предмети с ангобна декорация. Запознаване с видовете ангобна техника, като наследство и възможностите за приложение в съвременната керамика.
X клас
- формообразуване и стандарти
- ергономия
- комбинативно мислене
- особености на ажурната декорация
Като приложно изкуство, керамиката е предназначена да задоволява ежедневните нужди на човека под формата на утилитарни предмети и декоративна украса. Учениците трябва да се запознаят с определените изисквания по отношение на формообразуването, ергономията, определените стандарти, подходяща декорация. Особено внимание се обръща на всички важни конструктивни елементи от предмета.
XI клас
- въвеждане на нови материали
- нови видове формуване
Задачите по керамика за XI клас са свързани главно с дизайнерско решения на серии от предмети, сервизи, предназначени за изпълнение от фин керамичен материал (порцелан, фаянс, полупорцелан). Застъпени са основни теми и технологични проблеми при реализирането на бяло-керамични изделия, както и възможностите за тяхното тиражиране . Последователността на темите е заложена така, че да следва и затвърждава знанията , получени от учениците в часовете по гипсови форми, като повече се набляга на проектирането и дизайна на формата, независимо от това, дали задачата е в областта на битовата, санитарната или декоративната керамика.
XII клас
- проучване по конкретна проблематика
- работни рисунки, скици
- направа на чертеж
- представяне на художествен проект
- свободно боравене с керамичните техники и материали
- умения за създаване на керамично произведение
- естетически критерии
- художествено мислене
Обучение
Курсът на обучение завършва на петата година с полагане на Държавен изпит за придобиване на степен на професионална квалификация. Изпитът се провежда в две части – по теория на професията и по практика на професията. Практическият изпит се формулира като дипломна работа по заявка на ученика, с писмена обосновка за качествата и достойнствата на представените проекти и изпълнение в материал.
Часовете се провеждат в специализирани ателиета и работилници, като включват теоретични и практически занимания. Учебният процес се онагледява с богата литературна колекция, материали от електронната библиотека на всеки преподавател, както и с образци, чертежи, фотоси и проекти от архива на специалността.
Запознаването с предмета ,,Художествена керамика” се осъществява чрез постепенно изучаване и пластични особености на керамичното проектиране и формоизграждане, което включва следните основни задачи:
- Запознаване със специалността ,,Художествена керамика”, традиции и историческо наследство. Видове материали в керамиката
- Запознаване със закономерностите на проектиране и изграждане на керамичните предмети и форми. Особености и правила на керамичната композиция . Стилизация и проектиране в дадена плоскост , цветови решения .
- Запознаване с най-важните техники и технологични особености при изграждане на керамичните форми и съдове – фуршова техника, платки, източване, пресоване отливане
- Поставяне на подходящи задачи за разкриване творческите възможности на учениците.
VIII клас
– основи на композицията
– композиция с геометрични форми
– основни принципи на стилизацията
– техника на работа с темперни бои
– техника на работа с пластична керамична маса
IХ клас
– техника на ангобна декорация
– проектиране, изграждане и декориране на функционална и нефункционална форма
Обучението по керамика в ІХ-ти клас е насочено към формоизграждане и декоративно оформяне на точени или градени керамични предмети с ангобна декорация. Запознаване с видовете ангобна техника, като наследство и възможностите за приложение в съвременната керамика.
Х клас
– формообразуване и стандарти
– ергономия
– комбинативно мислене
– особености на ажурната декорация
Като приложно изкуство, керамиката е предназначена да задоволява ежедневните нужди на човека под формата на утилитарни предмети и декоративна украса. Учениците трябва да се запознаят с определените изисквания по отношение на формообразуването, ергономията, определените стандарти, подходяща декорация. Особено внимание се обръща на всички важни конструктивни елементи от предмета.
ХI клас
– въвеждане на нови материали
– нови видове формуване
Задачите по керамика за XI клас са свързани главно с дизайнерско решения на серии от предмети, сервизи, предназначени за изпълнение от фин керамичен материал (порцелан, фаянс, полупорцелан). Застъпени са основни теми и технологични проблеми при реализирането на бяло-керамични изделия, както и възможностите за тяхното тиражиране . Последователността на темите е заложена така, че да следва и затвърждава знанията , получени от учениците в часовете по гипсови форми, като повече се набляга на проектирането и дизайна на формата, независимо от това, дали задачата е в областта на битовата, санитарната или декоративната керамика.
ХII клас
– проучване по конкретна проблематика
– работни рисунки, скици
– направа на чертеж
– представяне на художествен проект
– свободно боравене с керамичните техники и материали
– умения за създаване на керамично произведение
– естетически критерии
– художествено мислене
Творби
ученици
професионалисти
специалисти